Beeldtaal in je lessen
Wij geloven dat het van belang is dat alle leerlingen beter kunnen leren kijken naar wat ze zien en daarmee scherper kunnen leren denken. Vertrouwend op hun eigen observaties en ontvankelijk voor de gedachten van anderen, ontwikkelen zij inzichten over beeldcultuur. Want hoe kun je je ontwikkelen als een onafhankelijke, kritische denker en doener in een gemedialiseerde samenleving als je beeldtaal niet beheerst?Inleiding
Beeldcultuur is overal om ons heen. Leerlingen zijn voortdurend bezig met het maken van video's, vlogs en beelden. Ook docenten gebruiken in hun lessen educatieve video's of geven opdrachten om (delen van) films te bekijken. Heb jij als docent voldoende bagage om de beeldtaal die in films en video gebruikt wordt uit te leggen aan leerlingen? (Door)zie je alle keuzes die achter een film of video zitten?
In deze cursus gaan we aan de slag met productieve en reflectieve kant van beeldtaal.
Doelgroep
Docenten (alle vakken, alle niveaus).
Doelstelling
Deze cursus geeft je inzicht in hoe je een film bij je vak kunt inzetten. Hierbij gaat het om hoe jezelf en je leerlingen films kunnen maken (vlogs, documenten) en hoe jij als docent beelden op een effectieve en leuke manier kunt inzetten in je lessen.
Werkwijze
Tijdens een interactieve cursus bespreken we hoe je film kunt integreren in je klas, waarom dat zin heeft en hoe docenten en leerlingen reageren op film en beeld. Daarnaast gaan we ook praktisch aan de slag met iMovie (camarastandpunten, montage, green screen, interviewtechnieken) en werken we aan een filmopdracht voor in de klas (verhaalopbouw, attributen, standpunten, storyboard).
Uitvoering
De cursus wordt verzorgd door Michiel Vaanhold, uitvoerder van 'Film in je vak' (www.bekijkt.nl) en Esther Fluijt, educatief medewerker van www.filmhuboost.nl en arthouse Lux.
Certificering
Na afronding van de cursus ontvang je een bewijs van deelname of een certificaat.